Picture of Jean-Luc Bédard

Initially trained as an anthropologist, my Ph.D. thesis (U. Laval, 2005) examined social memory and identity among migrating families. In parallel, I developed an expertise on research in workplaces, looking at transmission of knowledge and training. This led me to look further into highly skiiled workers, experience and expertise sharing in the context of aging and retirement.

My recent research projects concentrate on foreign-trained professionals (FTPs) and their entry into Canadian and Quebec workforce, especially those entering practice of a regulated profession. These research objectives look at how immigrants integrate into their new country's workplace, through their admission by the profession's regulator, but also their further training needed to enter Canadian workforce, as well as their success when entering the local job market. This has led me to study entry into practice of foreign-trained professionals, to look at regulated professions' actors (regulators, training establishments, employers, professional associations, etc.), and skills evaluation processes, in Quebec as well as in other Canadian provinces.

Teaching

Research

Co-investigator, 2021-2023: “Implementing a Digital E-learning @lternative”, Partnerships for Digital Education Readiness, Erasmus+, 239 988 euros (partners and other information to come)
Co-investigator, 2020-2021: “L’adaptation du système professionnel québécois à la crise de la Covid-19”, PI Julien Prud’homme, in collaboration with Bureau des initiatives numériques (CIRST/UQAM), 7 000$.
PI, 2020-2021: “Les nouvelles pratiques des acteurs du système professionnel québécois entourant l’admission de professionnels formés à l’étranger”, Internal Funding FAR 1, TÉLUQ, 7 000$.
Co-investigator, 2019-2020: “Trait d’unions : compétences interculturelles en action”, Groupe d’expertise pour le développement des cités interculturelles du Québec (GEDCIQ), en collaboration avec le Ministère de l’immigration, de la francisation et de l’intégration (MIFI). PI Nancy Gagné and Angéline Martel; co-investigators : myself, Paul Bleton, Marta Massana Macia, Gilles Rioux and Kevin Wilson, 57 500$.
PI, 2017: « Admission aux professions réglementées : immigration, gouvernance du système professionnel et disjonctions institutionnelles. Analyse comparative, identification de bonnes pratiques et recommandations pour les professions réglementées au Canada », SSHRC Knowledge Synthesis Grants - How will Canada continue to thrive in an interconnected world and evolving global landscape? with C. Papi, co-investigator, 24 628 $.
PI, 2016-2017: « Admission de professionnels formés à l’étranger, dans des professions réglementées. Comparaisons entre le Québec et d’autres provinces canadiennes », Internal Funding FAR 1, TÉLUQ, 6 961 $.
Co-investigator, 2015-2021: « Équilibre entre la protection du public et la protection des droits de la personne : étude sur les pratiques et procédures de reconnaissance des qualifications professionnelles des ordres professionnels québécois », Partnerships Development Grant, SSHRC, PI : F. Houle, with co-investigators C.-É. Côté, D. Roux, T. Gulian et L. Moss, in partnership with the Conseil interprofessionnel du Québec, the Commissaire aux plaintes en matière de reconnaissances des compétences professionnelles and the Commission des droits de la personne et de la jeunesse, 189 475 $.
Co-investigator, 2015: « L’interaction entre étudiants : frein à la formation à distance ou voie vers la réussite? », SSHRC Knowledge Synthesis Grants, PI : C. Papi, with co-investigator C. Brassard, 24 981 $.
Co-investigator, 2014-2017: « Les conditions et les stratégies gagnantes du maintien en emploi des préposées aux bénéficiaires expérimentées dans les ressources d'hébergement domiciliaires et institutionnelles privées et publiques », appel concerté FQRSC, PI : F. Aubry, with A. Bernier, Y. Couturier, L. Desmarais, É. Ledoux and S. Ziam, 149 094 $.
PI, 2014-2015: « La reconnaissance des acquis et des compétences (RAC) : recension des pratiques visant les professionnels formés à l’étranger », Internal Funding FIR 1, TÉLUQ, 6 670$.
PI, 2013-2015: « Les parcours d’entrée à la pratique professionnelle de travailleurs français au Québec, dans le cadre des Arrangements de reconnaissance mutuelle France-Québec. Une analyse des facteurs facilitants et des contraintes auxquelles font face huit catégories de professionnels », Ministère de l’immigration et des communautés culturelles, 161 758 $.
Co-investigator, 2009-2014: « Mettre en œuvre des pratiques innovantes d’organisation du travail pour faire face à la pénurie de main-d’œuvre », PI : Carl-Ardy Dubois. PHSI Program (Partnerships for Health System Improvement), Canadian Institutes of Health Research (CIHR), 469 747 $.
Co- investigator, 2011-2014: « Secteurs d’activités et accès à la formation de la main-d’œuvre en emploi : Déceler les pratiques innovantes, les stratégies et les pistes de solutions empruntées par les employeurs et les travailleurs des PME et les autres intervenants au Québec », Programme de subvention à la recherche appliquée, Commission des partenaires du marché du travail, 218 100 $.
Co- investigator, 2010-2012: « Le transfert des compétences de la main-d’œuvre qualifiée en emploi au Québec, selon différents enjeux pour les entreprises: conditions facilitantes, obstacles et contraintes », Programme de subvention à la recherche appliquée, Commission des partenaires du marché du travail, 240 000 $.
Co- investigator, 2009-2012: « Le croisement des solidarités familiales et collectives : vers des pratiques novatrices », financement d'infrastructure, Centre affilié universitaire du CSSS Bordeaux-Cartierville-St-Laurent, FQRSC, 525 000 $.
Co- investigator, 2009-2011: « La concertation en milieu de travail entre employeurs et employés au Québec en lien avec le développement et la reconnaissance des compétences de la main-d’œuvre », Programme de subvention à la recherche appliquée, Commission des partenaires du marché du travail, 241 000 $.
Co- investigator, 2007-2008: « La haute qualification chez les travailleurs âgés au Québec, étude exploratoire (…) », Programme de subvention à la recherche appliquée, Commission des partenaires du marché du travail, 85 000 $.

investigator

Publications & Presentations

This section shows the documents (if any) that are available in R-libre, TELUQ's open access research publication repository.

Journal articles (refereed)

Prud'homme, Julien; Adams, Tracey L., & Bédard, Jean-Luc (2024). Professional Regulation and Change in Times of Crisis: Differering Opportunities Within and Across Ecologies. Professions and Professionalism, 14 (1), 1-21. https://doi.org/10.7577/pp.5555

Bédard, Jean-Luc, & Zaidman, Anna Maria (2019). Concilier protection du public et admission de professionnels de la santé formés à l’étranger : enjeux relatifs à la mobilité transnationale dans le cadre de l’Entente de reconnaissance mutuelle France-Québec. Recherches sociographiques, LX (2), 379-400.

Papi, Cathia; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline; Bédard, Jean-Luc, & Sarpentier, Christine (2019). Peer-Communication in Distance Education: Perspectives and Challenges. Ubiquitous Learning: An International Journal, 12 (1), 13-33. https://doi.org/10.18848/1835-9795/CGP/v12i01/13-33

Bédard, Jean-Luc, & Massana Macià, Marta (2018). Socio-Professional Integration and International Mobility: The Case of French Engineers Under the France-Quebec Mutual Recognition Arrangements. Cambio, 8 (16), 99-111. https://doi.org/10.13128/cambio-23481

Bédard, Jean-Luc, & Massana Macià, Marta (2018). Intégration socioprofessionnelle et mobilité internationale. Le cas des ingénieurs français ayant emprunté l'ARM France-Québec. Revue européenne des migrations internationales, 34 (1), 211-234.

Papi, Cathia; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline; Bédard, Jean-Luc, & Sarpentier, Christine (2018). L’interaction en formation à distance : entre théories et pratiques. TransFormations (17).

Papi, Cathia; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline; Bédard, Jean-Luc, & Sarpentier, Christine (2017). ¿Por qué comunicarse en formación a distancia?. Revista internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 6 (1), 23-32.

Bédard, Jean-Luc (2014). Mutual recognition arrangements between France and Quebec: Innovating on the transnational professional front. International Journal of Migration and Border Studies, 1 (1), 127-134. https://doi.org/10.1504/IJMBS.2014.065065

Book chapters

Bédard, Jean-Luc; Massana Macià, Marta, & Groulx, Christophe (2023). Changing Professional Status in Evolving Professional Systems: Towards using a Descriptive Lens to Analyse Multi-layered Transformation Processes. In Maestripieri, Lara, & Bellini, Andrea (Ed.), Professionalism and Social Change. Processes of differentiation Within, Between and Beyond Professions (p. 145-165). Palgrave Macmillan. ISBN ISBN 978-3-031-31277-9 https://doi.org/10.1007/978-3-031-31278-6_7

Bédard, Jean-Luc; Massana Macià, Marta, & Groulx, Christophe (2023). Pre-print version of "Changing Professional Status in Evolving Professional Systems: Towards using a Descriptive Lens to Analyse Multi-layered Transformation Processes". In Maestripieri, Lara, & Bellini, Andrea (Ed.), Professionalism and Social Change. Processes of differentiation Within, Between and Beyond Professions (p. 145-165). Palgrave Macmillan. ISBN 978-3-031-31277-9 https://doi.org/10.1007/978-3-031-31278-6_7

Papers in conference proceedings (refereed)

Rossignol, Antoine, & Bédard, Jean-Luc (2024). Actes du Colloque "Approcher le monde professionnel de la santé par ses marges". In Actes du Colloque "Approcher le monde professionnel de la santé par ses marges". Montréal, Canada : Comité de recherche 32 (Savoirs, métiers, identités professionnelles) de l'AISLF.

Bédard, Jean-Luc; Pudelko, Béatrice; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Zaidman, Anna Maria, & Simard-Tozzi, Geneviève (2023). Articulating technological and pedagogical accessibility for adult learners in distance education. In Formenti, Laura; Galimberti, Andrea, & Del Negro, Gaia (Ed.), New Seeds for a World to Come. Policies, Practices and Lives in Adult Education and Learning. Proceedings of the 10th ESREA Triennial Conference University of Milano Bicocca, Department of Human Sciences for Education, 29 September-1 October 2022 (p. 65-70). Milan, Italie : Ledizioni. ISBN 978-88-5526-918-6 https://doi.org/10.5281/zenodo.8017866

Bédard, Jean-Luc (2020). Reconnaissance des acquis. Évolution et perspectives. In El-Hage, Habib (Ed.), Les angles morts de la gestion de la diversité : A-t-on le bon réflexe ? (p. 87-92). Montréal : IRIPI, coll. « Les Cahiers de l'IRIPI », no 1.

Conference presentations (refereed)

Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Bédard, Jean-Luc; Brassard, Caroline, & Pudelko, Béatrice (Apr 2024). Production de matériels d’apprentissage accessibles et inclusifs en formation à distance. Paper presented at the Activités de perfectionnement du REFAD, en ligne.

Brassard, Caroline; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Bédard, Jean-Luc; Plamondon, Jimmy, & Pudelko, Béatrice (May 2023). Relever les défis de l’inclusion technologique et pédagogique : une bouchée à la fois !. Paper presented at the Grand rassemblement du REFAD, Edmonton, Canada.

Psyché, Valéry; Brassard, Caroline; Kagorora, Faustin; Bédard, Jean-Luc, & Pudelko, Béatrice (May 2023). De la conception à la diffusion : leçons d’un projet transnational de développement d’une formation sur la formation à distance accessible et inclusive pour formateurs d’adultes. Paper presented at the Colloque Les innovations en formation à distance au secteur des jeunes du Congrès de l'ACFAS, Montréal, Canada.

Bédard, Jean-Luc; Pudelko, Béatrice; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Zaidman, Anna Maria, & Simard-Tozzi, Geneviève (Oct 2022). Articulating technological and pedagogical accessibility for adult learners in distance education. Paper presented at the 10e Conférence triennale de l'ESREA (European Society of Research on the Education of Adults), Milan, Italie.

Bédard, Jean-Luc; Dieng, Moussa, & Beauchamp-Goyette, Francis (Jul 2018). Mobility among regulated professions facing various institutions towards entry to professional practice: From an empirical to a literature-based analysis. Paper presented at the Conférence mondiale de l'Association internationale de sociologie, Toronto.

Bédard, Jean-Luc (Oct 2015). Entering professional practice through the France-Québec MRAs: findings and future prospective. Paper presented at the Conférence annuelle de l'Association canadienne de reconnaissance des acquis et des compétences (CAPLA), Toronto.

Bédard, Jean-Luc, & Roger, Lucie (Mar 2015). Professional mobility between France and Quebec. Understanding the role and pertinence of mutual recognition agreements.. Paper presented at the Interim Conference "Professions, Bonds and Boundaries. Visioning a globalising, managed and inclubisive professionalism", Milan, Italie.

Other refereed contributions

Bédard, Jean-Luc, & Roger, Lucie (2015). Les parcours d'entrée à la pratique professionnelle de travailleurs français au Québec, dans le cadre des Arrangements de reconnaissance mutuelle France-Québec. Une analyse des facteurs facilitants et des contraintes auxquels font face huit catégories de professionnels. (in collaboration with Massana, Marta; Grausem, Déborah; Karagueuzian, Élise; Pecini, Arthur, & Houle, Sophie) (rapport de recherche). Montréal, Canada : Office des professions du Québec.

Bédard, Jean-Luc; Papi, Cathia; Beauchamp-Goyette, Francis, & Dieng, Moussa (2018). Admission aux professions réglementées : immigration, gouvernance du système professionnel et disjonctions institutionnelles. Analyse comparative, identification de bonnes pratiques et recommandations pour les professions réglementées au Canada (rapport de recherche). Ottawa, Canada : Conseil de recherches en sciences humaines du Canada.

Invited talks, keynotes

Bédard, Jean-Luc (Apr 2018). Mobility among foreign-trained professionals: Institutional disjunctions, from migrating to practicing a regulated profession. Paper (invited) presented at the Symposium Migrants at Work in Canada, Kingston, Canada.

Other non refereed contributions

Gérin-Lajoie, Serge; Houda, Affes; Basque, Joëlle; Bédard, Jean-Luc; Bernard Pelletier, Marie-Pier; Bérubé, Catherine; Caron, Pier-Olivier; Frangioni, Marina; Garneau, Jean-François; Hombourger-Barès, Sabrina, & Papi, Cathia (2024). Projet “Contact ” : Rapport d'expérimentation (Rapport de recherche). Université TÉLUQ.

Gérin-Lajoie, Serge; Houda, Affes; Bédard, Jean-Luc; Bernard Pelletier, Marie-Pier; Bérubé, Catherine; Frangioni, Marina; Garneau, Jean-François; Hombourger-Barès, Sabrina, & Plante, Patrick (2022). Projet “Contact – Automne 2022” : Rapport d'expérimentation (Rapport de recherche). Université TÉLUQ.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet Traits d'union : Compétences interculturelles en action. Rapport de recherche portant sur cinq secteurs d’intervention à Montréal, Longueuil et Laval (Québec). Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Secteur des bibliothèques. Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Secteur des centres locaux d’emploi des bureaux de Services Québec. Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Secteur des Services de police : Longueuil et Laval. Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Secteur des Services de sécurité incendies de Montréal (SIM) - Pompiers premiers répondants. Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Urgences-santé. Institut Jacques-Couture.

Papi, Cathia (Ed.). (2015). L’interaction entre étudiants : frein à la formation à distance ou voie vers la réussite? (rapport de recherche). CRSH.

Bernier, Amélie; Poulet, Normand; Bédard, Jean-Luc; Lejeune, Michel, & Pulido, Bibiana (2015). Secteurs d'activités et inégalités d'accès à la formation de la main-d'oeuvre en emploi (in collaboration with Aubry, François; Debrat, Solange, & Rajotte, Mathilde) (Rapport de recherche). Commission des partenaires du marché du travail.